De Beer is Los

17 augustus 2006

Eindelijk de duizend kilometer beurt! Smachtend naar uitgezien, gefrustreerd inhoudend op de autoweg geen gang kunnen maken, op de binnenwegen elke poging tot vrijuit accelereren afkappen door tijdig schakelen, en de harde KLAK van de volgende versnelling valt zelfs de fietsers op! Maar nu is het moment daar, de een ka (1K) beurt en daarna raggen!
Luuk gaat achterop mee, en dat is meteen flink wennen. Zijn surplus aan lengte en gewicht tegenover zijn broer en zus, hij is niet de zwaarste maar in ieder geval langste bewoner van ons huis, maakt dat het manoeuvreren bij lage snelheden veel meer van mijn concentratie vraagt. Ook maar in de geringste mate niet in de bochten meegaan is onmiddellijk voelbaar op de stuurbrug. De achtervering drie draaien naar rechts (omhoog dus!) helpt een beetje. Op die stand heb ik ‘m daarna laten staan, een wat steviger geveerde achterkant bevalt me een stuk beter en aan comfort boet je weinig in.

De beurt levert geen verrassingen op, in een half uurtje gedaan, stuurslot werkt wel, ik had moeite om het te hanteren maar je moet het stuur gewoon flink naar links draaien en dan doet ie het gewoon, tassen voor in de koffers gekocht om het makkelijker te maken bagage mee te nemen in de inbouw koffers, en een schijfslot dat later toch nog te dik bleek voor de kleine gaten in de schijven zodat ik de volgende dag terug moest en uiteindelijk met een miniatuur beugelslot werd opgescheept en ingezeept. Maar je wil je lieve bezit natuurlijk wel veilig stallen! Iedereen heeft vrije toegang tot de parkeergarage op mijn werk, en de verzekering eist extra bescherming.

Luuk vindt het wel leuk op de motor, dat is het meest enthousiaste dat ik er uit krijg en voor hem is dat al heel wat. Rondkijken in de motorzaak  is “ook wel aardig”. De informatie zal best bij hem naar binnen gaan maar wat er daarbinnen mee gebeurt daar heb ik geen idee van. Vanuit IJselstein binnendoor naar de Meern en dan door om hem bij vrienden in de nationale Vinex wijk aan de westkant van Utrecht af te zetten om een verjaardag te vieren, je kunt er de weg wel vinden op algemeen richtingsgevoel maar je komt in dit doolhof toch erg vaak voor een niet inrijden teken te staan, of moet een onlogische bocht maken of er loopt opeens water waar je niet over kunt terwijl je aan de overkant moet zijn. Met de motor is het hier nog te doen, met de auto is het een ramp. Een fijn leefmilieu heet dat!

De sporen geven

Bevrijd van de duo de Deau de sporen gegeven en (heel even) hoge snelheid en een paar keer flink accelereren. Want na de 1000 kilometer beurt mag het eindelijk! Doortrekken boven 120 bevalt mij goed, zonder moeite tover je 160 op de teller. De motor kan ook niet veel harder volgens het boekje, maar dat was ook niet mijn bedoeling. Dan had ik voor die prijs wel een snelle 600 of een naked 1000 cc gekocht. De acceleratie bij lagere snelheden imponeert niet, een grotere cylinderinhoud had hier geholpen, maar een 900 cc twin met cardan ontbreekt in de line-up van Honda. Hallo heren, u heeft de beschikking over een 70 kilowatt sterk en betrouwbaar 1000 cc blok in de Varadero gemonteerd, dus wat let u een über Deauville te maken? Deze Franse gokstad op twee wielen haalt niet eens de 70 pk’s, en dat is nou net het probleem. Op toeren is de acceleratie best redelijk, maar je wil dit motortje niet tot op het gaatje uitwringen. Met een twin wil je in de lage toeren toeren! Maar al met al gaat het voor mijn bedaagde rijstijl hard genoeg. 160 is misschien in de nachtelijke uren goed te doen, overdag is het in de Randstad alleen voor korte stukken mogelijk.

Maar dat doortrekken op autoweg snelheden vindt ik wel prettig, dat maakt het leven op drukke wegen een stuk aangenamer, en de Deauville remt ook genoeg af op de motor om niet continue in de remmen te hoeven knijpen. Beetje anticiperen en tijdig terugschakelen en je kunt bijna zonder te remmen de snelheid goed regelen. Dat is dan weer een voordeel van een twee-cilinder, een vier-cilinder rolt wat meer door. En met een cardan belast je de ketting ook niet met afremmen op de motor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>