Nevel, Mist en Tanks

14 maart 2014

De winterstop is weer voorbij, tussen 15 december en 1 maart is de motor uit de verzekering, niet dat dit afgelopen winter had gemoeten maar zo is het contract nu eenmaal, en er is weer veel te rijden. Woon- werkverkeer loopt al weer als vanouds, en de eerste weekend ritten worden afgewerkt. En deze vrijdag een ochtend toer en daarna een museum bezoek.

Het zicht…

…is minder dan ik me wenste. Een nevel hangt over Utrecht. De directe omgeving is goed zichtbaar, maar de domtoren niet. En het is kil. Het is een prachtig voorjaar, maar nu even niet. De motor maakt dat niet uit, die vindt alles best en start meteen. Vizier klein stukje open voor de broodnodige ventilatie en op weg. Eerste doel de Lek dijk.

Op zonnige zondagen is de Lek dijk vergeven van de motoren. Maar nu even niet! De meeste motorrijders zijn enorme tutten als het om nattigheid gaat, want als het maar dreigt te gaan regenen, of een beetje koud is, of winderig is, dan rijden ze niet. Nu ook, ik ben echt de enige motorrijder hier. Al snel wordt de nevel dichter. Het is nu mist, auto’s doemen op uit laaghangende wolken, ik ontwaar vaag de koplampen in de verte, afstand en snelheid inschatten lukt niet, en pas als ze al dichtbij zijn verschijnen de contouren van het voertuig. Dat is niet onbelangrijk want er rijden hier veel vrachtwagens. Het wegdek is droog, maar het vizier condenseert zodat ik het open moet zetten. De thermometer die thuis nog 6 graden aan wees zakt naar net boven de 4 graden. Dat verschil voel je!

Van het mooie uitzicht op de traag stromende rivieren in het Hollands landschap is niks over. Het blikveld gaat niet verder dan een stuk van de uiterwaarden. De rivier, die majestueus traag stromende koning van dit landschap houdt zich verborgen achter een muur van wit. Op de weg en er naast is er veel bedrijvigheid. Vrachtwagens, draglines, bulldozers, ze zijn druk bezig het landschap aan te passen en te veranderen, waarschijnlijk met het doel de rivier te laten zoals hij is. En ze laten moddersporen achter op de weg. Niet erg, het is droog; maar als ik goed kijk zie ik dat onder bomen de weg nat is. Druppels vallen van de bomen en blijven liggen. Dus toch oppassen!

Fort Honswijk doemt op, bewaker van het inundatiekanaal dat de randstad van vijandelijke strijdkrachten moet bewaren, een functie die niet meer van deze tijd is. Omlaag, van de dijk af, en de weg is nat en modderig. Voorzichtig rijden, gaat goed, omhoog de dijk weer op, effe flink gas geven, vizier dicht, oh nee beslagen precies in het midden, en remmen want een trekker die zojuist de inhoud van de giertank in de grond heeft geïnjecteerd blijft breeduit op de dijk rijden. Baah, wat een lucht, liever even wat afstand bewaren. Gelukkig, hij slaat af, weer gassen, de temperatuur zakt onder de drie graden en de weg blijft nattig. Het zicht wordt nog minder dan het al was. Ik ben het zat, af van deze dijk, richting Cothen binnendoor.

En dan is in Doorn opeens de mist opgelost. Niet dat het uitzicht beter is, want waar de mist verdwijnt nemen de bomen het zicht weg. Is dat logisch? Waar de lange zichtlijnen zijn is de mist, en daar waar bomen zijn niet? Ik weet het niet, ik weet alleen dat ik vlot bij mijn doel kom.

Klop, klop, klop

Hier kom je niet zomaar binnen. De Prins Bernhardkazerne is een kazerne in bedrijf en het hek gaat niet open voor mij. Hier geen slagboom waar ik met de motor langs kunt kruipen, dit gebied is echt beveiligd. Afstappen en me fysiek melden bij de bewaking. Na controle van mijn rijbewijs krijg ik een elektronische toegangspas die ik na afloop weer in moet leveren en mag ik naar binnen. Daar zie ik het gebouw van het cavalerie museum al.

Laat ik meteen zeggen dat je er niet voor de motoren naar toe hoeft. Er staan er wel een paar, maar zo interessant zijn ze niet. BMW zijspan, Royal Enfield, Matchless, Triumph en een Guzzi V50. Voor de paardenliefhebber is er meer te zien: zadels, allerlei benodigdheden, mijn dochter weet hier alles van maar ik vindt paarden eerlijk gezegd eng; maar ja, onontkoombaar in een cavalerie museum. En uniformen, daar hebben ze er echt heel veel van. Met alle uitleg erbij. Als je er van houdt…

Naar boven toe, het gebouw telt drie verdiepingen, wordt het interessanter want meer naar deze tijd toe. Tweede wereldoorlog, Indië, de koude oorlog, het wordt duidelijk maar toch beknopt getoond en toegelicht. Modellen van tanks, tientallen modellen van tanks, maar ook een soldaat in een hangmat in Indië, een brief van het vaderland lezend. Ik stel me mijn schoonvader zo voor, toen; een jonge boerenzoon in een ver en vijandig land, zijn verloofde schrijvend en elk teken van leven waarderend.

Buiten staan een paar echte tanks; geen Leopard zoals er tot een paar jaar terug altijd aan de Utrechtseweg was te zien tussen Amersfoort en Soesterberg, maar oudere modellen. En in het bijgebouw staan nog meer voorbeelden van vroeger, en het prototype van het nieuwe verkenningsvoertuig, de Fenniks. Maar nergens mag je in of zelfs maar een goede blik naar binnen werpen. De enige troost is een simulator: een vierkante doos met een stoel waar ik met grote moeite in kom, waarin je kunt voelen, en dat doe ik zeker, hoe strak je als bestuurder in een tank zit. Je kunt niet echt eens echt draaien; je ziet de wereld door een periscoop, en de bedieningselementen zijn zo geplaatst dat ze precies onder handbereik zijn. Daar kunnen sommige auto ontwerpers nog wat van leren!

Met anderhalf uur houdt ik het nog lang vol in dit kleine maar stijlvolle museum, maar dan is het tijd om weer op te breken. De mist is opgetrokken, de lucht is blauw, de thermometer op de motor geeft 8 graden maar het voelt veel warmer aan. Handschoenen aan, vizier beetje open, we pakken nog een paar bochten. De Deauville heeft er zin in!

1 reactie op “Nevel, Mist en Tanks

  1. Pingback: Damesmode | wilspronck.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>