Niet kunnen kiezen

De A2 is al een poos geleden verandert in een landingsbaan voor grote vliegtuigen. Of zoiets. De Nederlandse automobilist heeft al de tijd gehad zich aan deze nieuwe luxe aan te passen. Maar ik ben niet onder de indruk van de kunsten die mijn landgenoten, en de geassorteerde zuider- en oosterburen, daar ten toon spreiden. Helemaal niet!

Op de autosnelweg ontpoppen de Nederlanders zich als precies tegenovergesteld aan wat in de politiek gebeurt. Is daar de aantrekkingskracht van erg links (SP) en erg rechts (PVV) sinds een jaar of tien onontkoombaar, op de brede A2 verpozen de Hollanders juist het liefst in het midden. Relatief dan. De rustige rijder zit op de tweede strook van rechts. Niet op de rechter strook, die is voor vrachtwagens en daar waag je je middenklasser niet tussen.Ook niet als de eerstvolgende truck kilometers verderop nauwelijks langzamer rijdt en je gerust van Breukelen tot Vinkeveen nodig hebt om er bij te komen. No sir, helemaal rechts is niet voor middenklassers. Net links daarvan is de beste strook. Je zal toch maar achter een vrachtauto vast komen te zitten! Niet aan denken, gewoon op de 2e strook.

De meest linkse strook is voor asociale inhalers. Ik zie nog dagelijks mensen die niet snappen wat “trajectcontrole” inhoudt. Met hoge snelheid wordt uiterst links het woon-werk-verkeer voorbij gesjeesd. Maar ter hoogte van de camera portalen wordt flink ingehouden. Hmm, ik denk niet dat dit werkt, vrienden. Maar de gemiddelde chauffeurs wagen zich alleen maar op de linkerstrook als het echt niet anders kan. Dat is helaas te vaak, daarover later meer, maar uit zichzelf wordt de linkerstrook gemeden als de pest.

We buigen niet naar rechts, en we buigen niet naar links

En dan hebben we het midden nog waar men dus het liefst verpoosd. Preferabel exact in het midden. Niet alleen bouwvakker busjes, de notoire dwarsliggers in de ochtendspits, blijven obsessief op de middenstrook rijden. Het zijn vooral lease bakken die van geen wijken weten, de Megane’s, Passat’s etc. en de drie Duitse edelmerken. Maar ook dames die in hun Fiat 500 al WhatsAppend van álles op de hoogte willen blijven. Vanaf de motor heb ik daar goed zicht op, en ik voel me niet veiliger met de middenstrook ridders en jonkvrouwen op weg. Want als je rechts passerend de aandacht probeert te trekken van dit volk, geven ze geen enkele sjoege. Niks, nada. De blik stijf gericht op de mobiele telefoon in de hand op het stuur, of op de paperassen die nog even moeten worden doorgenomen voor die belangrijke afspraak. Of we zitten gewoon écht niet op te letten. In alle gevallen hoef ik voor mijn veiligheid niet op deze verkeersdeelnemers, de associatie met de slogan “onbewust asociaal” ligt voor in de mond, te rekenen. Tegen deze naar binnen gekeerde blikken is geen reflecterend vest of altijd-aan-koplamp (EU voorschrift !) opgewassen.

Strook drie heeft de voorkeur voor de AA (Autistiforme Automobilist), maar de vierde strook is ook prima. Blijkbaar is het fijner om wat dichter bij de middenstrook te rijden. Hij is ook mooi die middenstrook , lekker breed met aanlokkelijk groen gras, met mooie lange lantaarnpalen en omgeven door superbrede vluchtstroken. Het lijkt me daar prettig toeven. In die middenstrook dan, als er geen verkeer zou zijn. In de jaren zestig bedreven de weinige automobilisten heb ik begrepen het zogenaamde berm toerisme. Daar is deze middenstrook uitermate geschikt voor. Vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid misschien niet helemaal ideaal, maar anderzijds zit je op zo iets als 5 meter van het voortrazende verkeer waar je op de TT of bij de Formule 1 al gauw 50 tot 100 meter weg wordt gehouden van de actie. Enige nadeel van die vierde strook is dat de actie er vaak wat tam is want om onopgehelderde redenen blijven de meeste rijders daar steken op een tempo 95. En dat dwingt dan weer tot inhalen.

Burenruzie

Duitsers zie je ook veel op deze vierde strook. Belgen niet, die houden het bij de derde strook. Maar dan en allemaal en altijd. Of ze BWM 5 serie of in een oude eend rijden, het is de derde strook of niet. Begrijp ik wel. De Belgische politiek is zó disfunctioneel dat onze zuiderburen het verschil tussen rechts en links kwijt zijn geraakt. Vlaming en Waal, dat begrijpen ze, maar keuzes maken op politieke richting en niet op patronaatsbasis zijn ze niet gewend. En onze oosterburen? Die zijn zo gewoon met hun oude Ford van de linkerbaan af te worden geblazen dat ze bij die lockere Holländer denken het recht op links rijden te hebben. Ook daar heb ik begrip voor, a wil ik dat links hangen niet goedpraten, versteht sich.

Maar wat als het druk wordt? Dan hebben bovengenoemde stereotiepe  voorkeuren desastreuze consequenties. Om te beginnen maken de “overal maar niet op de rechter strook” chauffeurs van de vijf banen er effectief vier. Dus per definitie verlies je 20% aan capaciteit. Dan zijn er de standaard middenbaan ridders die daar de boel al blokkeren, maar die bij drukte worden aangevuld met 2e strook rijders die, door inhalende vrachtwagens opgejaagd, de 3e strook als toevluchtsoord opzoeken. En voor de 4e strook herhaald dit fenomeen zich als de notoire middenstrook rijders het daar te druk vinden worden en ze uitwijken naar de “Duitse” baan.

Dit alles rijdt ondertussen met 90 tot 95 per uur échte kilometers. Waardoor de waaghalzen die echt 100 willen rijden, 105 of zo op de teller, helemaal links moeten rijden. Zoals ik dus. Maar ja, als het druk is komt een onvermoede slaperige vertegenwoordiger met 90 op de 4e strook terecht, de 95 rijder gaat naar links, en HOOO ik moet weer remmen. En wachten. Want deze 95 rijder is op de linkerstrook volkomen uit zijn element, Franse automobielen zijn hier zeldzaam, en durft het gaspedaal geen millimeter dieper in te drukken dan het al staat. Waardoor de inhaal manoeuvre een oefening in “gras zien groeien” wordt.

Rechts inhalen

Want dat is natuurlijk de achtergrond van al dit gemanoeuvreer; een maximum snelheid die zo laag ligt dat 80% van de verkeersdeelnemers hem wil halen. Niet zoals vroeger toen 100 in de praktijk “doe maar wat je wil” betekende omdat er toch geen controle was. Neen, er wordt echt wel gecontroleerd. En dus houdt je de maximum snelheid in acht. Met onvermoede effecten.

Zo is rechts inhalen een tweede natuur van mijzelf, maar ook van veel andere weggebruikers en heus niet alleen motoristen, geworden. Een tijd terug werd daar in de dagbladen een discussie over gevoerd waarbij de wetenschappers het laatste woord hadden en meenden dat uit onderzoek bleek dat dit in Nederland niet hoefde te worden ingevoerd. Tja, wetenschap, ivoren torens, theoretische modellen, wereldvreemd, zo blijkt maar weer. Eén rit op de A2 levert genoeg bewijs dat de Nederlandse automobilist zich allang aan de realiteit van vandaag heeft aanpast en er lustig rechts wordt ingehaald. Motorrijders hadden die conclusie al lang getrokken, auto’s zie je dit steeds vaker doen. En heus niet alleen usual suspects; ook de man op middelbare leeftijd of het gezin op terugreis van Schiphol gebruikt de Amerikaanse regels om de baan blokkeerders op de snelste manier te omzeilen. En terecht! Heren, letten we op? Niet op de simulaties op het beeldscherm maar op de realiteit op het asfalt? In mijn drie jaren in Amerika (zie die pagina) heb ik geleerd rechts in te halen. En ik vindt dat men het hier best netjes doet. Zo kan het ook!

Cruising

Wat is voor de motorrijders de beste manier om met dit nieuwe milieu om te gaan? Allereerst, meet je GPS snelheid. De échte snelheid, die je kunt controleren met je GPS of smartphone. Dat geeft je een marge. 103 mag je sowieso rijden, heb ik eerder al uitgelegd. En zo rijdt ik nu dus, tergend langzaam, maar zeker inhalend.

En dan merk je wie met cruise control rijdt. Ik gebruik deze elektronische ondersteuning in de auto heel veel. Op de motor heb ik ‘m niet maar ik kan van mezelf al goed snelheid houden. Maar al is volgens mij een groot deel van het spitsuur wagenpark uitgerust met zo’n rij hulp,  de meeste auto rijders gebruiken ‘m niet. Probeer maar. Zet je in de rij. Vaste afstand tot de voorganger. Cruise control instellen. En noteer hoe vaak je ‘m bij moet stellen. Bij elk viaduct. En niet weinig ook! Maar ook op het vlakke moet minimaal elke minuut de snelheid worden bijgesteld. Hoe rijden die mensen? Met, excuses voor het woordgebruik, spastische pootjes? Continue pompend gas geven? Jongens, dat kan beter. En langzaamaan gebeurt dat ook. Want ik mer dat steeds meer mede weggebruikers een vaste snelheid aanhouden. Dat geeft rust. Net als rechts in mogen halen. En rust onder het rijden is prettig. En veilig. En met cruise control was die mooie mevrouw in die BMW 320 toen ze de mascara bijwerkte niet afgeremd tot minder dan 90 per uur wat paniek uitwijk manoeuvres achter haar tot gevolg had, wat ze absoluut niet doorhad want ik heb het geheel vanaf de meest rechtse strook rustig geobserveerd en zelfs met boze automobilisten die links én rechts met veel misbaar inhaalden bleef ze strak in de achteruitkijkspiegel haar mooie koppie bijwerken. Tja, daar zijn geen woorden voor. Dan zing je tra…….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>